دندان مصنوعی یا پروتز دندان

دندان مصنوعی  یا پروتز دندان جایگزینی ست کامل برای دندانهای از دست رفته که اصولا یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی قابل استفاده می باشد .دندان مصنوعی در اصل دندان مصنوعی متحرکی است که ازجنس اکریلیک (پلاستیک)،یا نایلون و در برخی مواقع از ترکیبات فلزی دیگری جهت استحکام در ساخت دندان  استفاده می شود.

زمان مناسب برای استفاده از دندان مصنوعی حدودا یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی و پس از خوب شدن کامل جای دندان ها و لثه می باشد.

بهترین دندان مصنوعی با انجام معاینات دقیق و قالب گیری و دقت در انتخاب رنگ و سایز دندان ها ساخته می شود. اما عادت به بهترین دندان مصنوعی هم نیاز به گذشت زمان دارد.

راحتی دندان مصنوعی

اصولا صحبت کردن با این نوع دندان ها چندان مشکل نیست، اما جویدن غذا در روزهای ابتدایی استفاده از دندان مصنوعی بدون اشکال نخواهد بود، برای عادت کردن با این مسئله توصیه می شود که ابتدا از غذاهای نرم شروع کنید و به مدت چند هفته همین رویه را دنبال کنید.

اگر چه ممکن است توصیه شود که حتی هنگام خواب نیز (به خصوص روزهای اول استفاده و به منظور عادت کردن و هماهنگ شدن با بافت دهان) دندان مصنوعی را خارج نکنید، اما دندانپزشکان معتقدند که خارج کردن دندان مصنوعی کامل به مدت 8 ساعت در روز فرصت مناسبی است تا نسج لثه استراحت کرده و به کمک زبان و بزاق شسته و تحریک شود و همین روند باعث حفظ سلامت لثه ها می شود.

انواع دندان مصنوعی

روش های زیادی  برای جایگزین کردن  دندان های از دست رفته وجود دارد. دندانپزشک شما می تواند بهترین گزینه را برای دندان های شما توصیه کند. ممکن است  یکی ازگزینه های دندان مصنوعی یا بریج یا ایمپلنت باشد .و اما اگر دندان‌پزشک شما پروتزهای مصنوعی را توصیه ‌کند، چندین نوع پروتز در بازار وجود دارد که هر کدام از مواد مختلف ساخته واهداف متفاوتی دارد. به همین دلیل هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین نوع دندان  بهتر است مزایای نوع دندان رو در نظر بگیرید.

برخی از این گزینه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • پروتز کامل
  • دندان مصنوعی جزئی
  • دندان مصنوعی موقت
  • پل ثابت
  • پل کنسولی
  • ایمپلنت ها
  • پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت
  • دندان مصنوعی اسنپ

پروتز کامل

پروتزهای کامل از هر دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل شده و ابزارهای متحرکی میباشند  که می توانند برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده شوند. دندان های پروتز از پرسلن یا اکریلیک ساخته شده که  توسط یک پایه اکریلیک یا فلزی به هم متصل می شوند. زمانی که تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهید، ممکن است به پروتز کامل نیاز باشد و می‌تواند به پر شدن مجدد ظاهر شما کمک کند و به شما احساس اعتماد به نفس بیشتری برای لبخند زیبا و درخشان بدهد.

هر دو دندان مصنوعی بالا و پایین روی بافت لثه قرار می گیرند و مکش به نگه داشتن آنها در محل کمک می کند.
و همچنین چسب دندان مصنوعی به ایمن کردن دندان مصنوعی شما می تواند کمک کند و از ایجاد ناراحتی ذرات غذا جلوگیری کند، که در صورت گیر افتادن آنها در زیر پروتز ممکن است اتفاق بیفتد. با مراقبت و نگهداری مناسب، پروتزهای کامل بین 5 تا 10 سال می توانند دوام بیاورند.

دندان مصنوعی جزئی

پروتزهای پارسیل بالا و/یا تحتانی برای پر کردن شکاف ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته طراحی شده اند. جزئی‌ها را می‌توان در صورت نیاز جدا کرد و برداشت، به شما کمک می‌کند در صورت از دست دادن تعداد کمی از دندان‌ها، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

دندان مصنوعی موقت

پروتزهای موقت نام دیگر دندان مصنوعی فوری می باشد که این پروتز ها می توانند بلافاصله پس از برداشتن دندان ها نصب شوند. آنها گزینه ای هستند که به شما کمک می کنند تا زمانی که منتظر نصب پروتز دائمی جدید خود هستید، به طور معمول ادامه دهید. همچنین می توانید غذاهایی که دوست دارید را میل کنید ، بدون اینکه دندان های طبیعی باقی مانده فشار وارد کنید.

پروتزهای انعطاف پذیر

پروتزهای انعطاف پذیر نوعی پروتز پارسیل هستند، اما از مواد متفاوتی از پروتزهای پارسیل معمولی ساخته می شوند. اکثر پروتزهای انعطاف پذیر در مقایسه با اکریلیک ضخیم تر و سفت تر که در پروتزهای کامل استفاده می شود، از یک ترموپلاستیک نازک مانند نایلون ساخته می شوند.

 

ممکن است احساس کنید که پروتزهای جزئی انعطاف پذیر ، نسبت به سایر پارسیل های متحرک مناسب تر هستند، به خصوص اگر مبتدی باشید در استفاده از دندان های جایگزین. نه تنها این، بلکه اغلب پروتزهای پارسیل معمولاً با قطعات فلزی ساخته می شوند که گاهی اوقات می توانند خود را نشان دهند. پروتزهای انعطاف پذیرطبیعی تر به نظر میرسند  از هیچ قسمت فلزی استفاده نمی کنند.

پل ثابت

یک بریج ثابت برای جایگزینی دندان های از دست رفته با سیمان کردن دندان مصنوعی که به عنوان تاج شناخته می شود، به دندان های طبیعی باقی مانده در هر طرف استفاده می شود. مانند تمام پروتزهای ثابت با جراحی – از جمله ایمپلنت، پروتزهای متکی به ایمپلنت و پروتزهای محکم – هزینه بریج های ثابت بیشتر از پروتزهای متحرک است.

پل کنسولی

زمانی که دندان مولر از دست رفته باشد و هیچ دندانی در یک طرف آن برای حمایت از بریج وجود نداشته باشد، پل کنسولی توصیه می شود. در عوض از یک یا چند دندان در طرف دیگر برای حمایت استفاده می شود.

 

ایمپلنت ها

ایمپلنت های دندانی از ریشه دندان های شما تقلید می کنند. آنها از طریق جراحی در استخوان قرار می گیرند و به مرور زمان برای یک تناسب طبیعی با آن ترکیب می شوند. سپس ایمپلنت ها بلافاصله پس از جراحی یا ظرف 6 ماه با یک پروتز “بارگذاری” می شوند.

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت دارای روکشی هستند که روی ایمپلنت های جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد. سپس با پیچ در جای خود ثابت می شوند..

 

دندان مصنوعی اسنپ

پروتزهای اسنپ ان تاج های متحرکی هستند که روی ایمپلنت های کاشته شده با جراحی در استخوان فک شما محکم می شوند. آنها به طور ایمن بسته می شوند تا بتوانید غذاهایی را که دوست دارید بجوید بدون اینکه نگران شل شدن دندان مصنوعی خود باشید.

 

روش کلی ساخت دندان مصنوعی

معاینه و مشاوره جامع دندانپزشکی

در طی چکاب اولیه دندانپزشک و جراح دندان معاینه کامل دندان های بیمارصورت خواهد گرفت که خواه به دوصورت اشعه ایکس و/یا سی تی در صورت نیاز ساخته می شود و بر اساس نتیجه به دست آمده  برنامه درمانی بیمار  انجام می شود. زمانی که برنامه درمانی با بیمار مطرح و نهایی شد، درمان شروع می شود.

برداشت

ابتدا دندانپزشک ما با ماده خاصی از دهان بیمار قالب گیری می کند و سپس مناسب ترین رنگ دندان را همراه با بیمار انتخاب می کند. بعداً، قالب دندان به آزمایشگاه دندانپزشکی داخلی ارسال می شود، جایی که تکنسین های دندانپزشکی پروتز را در چند روز با استفاده از مواد با کیفیت بالا و پیشرفته ترین فناوری می سازند.

تنظیمات قبل از نصب دائمی دندان مصنوعی

هنگامی که مراحل ساخت پروتز را به پایان رسید ، برای یک جلسه آزمایشی بیمار را  فرا می خوانیم. که دندانپزشک ما برررسی کند که آیا پروتز دقیقاً در دهان قرار می گیرد، راحت است و از نظر زیبایی لبخند کاملی را که بیمار می خواهد ارائه می دهد. یا نه ، هدف ما ساختن مناسب ترین پروتز ممکن برای بیماران است.

 اتصال دائمی

پس از انجام تنظیمات نهایی، دندانپزشک ما به طور دائم دندان مصنوعی را تعمیر می کند تا بیمار بتواند از پروتز جدید زیبایی و راحت لذت ببرد.


بعد از اتصال دائمی دندان  چه نکاتی را باید رعایت کنیم:

در مرحله اول باید به قرار دادن دندان مصنوعی در داخل دهان عادت کنید.

توصیه می‌شود که غذاهای نرم‌تر بخورید و در هر دوطرف دهان به یه اندازه بجوید که فشاری به یک طرف دندان ها وارد نشودو به همان اندازه فک را فشار دهید.

و همچنین تا حد الممکن از غذاهایی که داغ هستند یا ممکن است به دندان بچسبند  از جمله شکلات و آب نبات خودداری کنید.

ممکن است برای چند روز، پس از اتصال دائمی ممکن است ترشح بیش از حد بزاق را تجربه کنید.

اگر دندان مصنوعی روی لثه شما فشار می آورد و باعث حساسیت و اذیت  بیش از حد ، و یا اگر دندان مصنوعی جابجا شده است لطفا به دندان پزشک مراجعه کنید.

چگونه دندان مصنوعی خود را تمیز کنیم؟

درست مانند مراقبت از دندان های خود، ما باید زمان کافی را برای تمیز نگه داشتن دندان های مصنوعی نیز اختصاص دهیم تا بتوانند عملکرد کامل تر و زندگی راحت تری را ارائه دهند.

  1. 1. دندان مصنوعی خود را از دهان خارج کرده و با آب گرم بشویید.
  2. 2. بعداً آن را با یک مسواک با چگالی “سخت” بدون باقی ماندن مواد غذایی در فرورفتگی ها تمیز کنید. این روند احتمالاً باید بعد از هر وعده غذایی تکرار شود.
  3. 3. تمیز نگه داشتن دهان و لثه ها نیز مهم است.
  4. 4. استفاده از محلول یا قرص پاک کننده، دو بار در هفته توصیه می شود. به این ترتیب تغییر رنگ و التهاب با باکتری های ایجاد شده را می توان آسان تر برطرف کرد.. پروتزهای مصنوعی را باید قبل و بعد از استفاده از محلول یا قرص پاک کننده شستشو دهید.